poniedziałek, 5 września 2016

„Romantyczność” według Makaruka (Dariusz Makaruk, „Erotyki ludowe”)


W filmie „Jesteś Bogiem” Leszka Dawida jest scena, gdy producent pierwszego longplaya Paktofoniki odbiera od zespołu materiał, odjeżdża samochodem i z wielką ulgą puszcza sobie z odtwarzacza braci Golców.

To pokazuje jakiej muzyki folkowej oczekują Polacy. Podkręconej, raczej wrzaskliwej, najlepiej z elementami prawie biesiadnymi. Kochamy Golec uOrkiestra, oczywiście Brathanki. Stąd sukces „Koko euro spoko” zespołu Jarzębina. Pewnie dlatego „Erotyki ludowe” Dariusza Makaruka zdobędą nagrody krytyki, ale nie będą popularne wśród tzw. szerokiej publiczności.

Kielecki kompozytor, instrumentalista nagrywał m.in. z Michałem Urbaniakiem, Tomaszem Stańką, Urszulą Dudziak. Jest autorem oprawy muzycznej do spektakli Teatru Polonia. Tworzy również instalacje interaktywne, projekty video. Od 2002 r. występuje wraz z Włodzimierzem Kiniorskim w duecie Kinior-Makaruk.

Na płycie „Erotyki ludowe” obok kompozytora wystąpili: Michał Urbaniak (skrzypce, saksofon), Tymon Tymański (wokal), Antoni Gralak (trąbka), Włodzimierz Kiniorski (klarnet), Maria Oczko (wokal), tuwiński szaman Gendos (śpiew alikwotyczny – odmiana gardłowego, bęben) oraz Zespół Śpiewaczy z Rudy Solskiej (lubelskie), z repertuarem i tekstami ludowymi. Tytuł krążka jest zwodniczy – obok liryki miłosnej, znalazły się na płycie kołysanki, utwory o charakterze elegijnym („Na cmentarzu”). Proste skojarzenia z „ojDADAna” Grzegorza z Ciechowa (czyli Grzegorza Ciechowskiego) też nie wskazują na proweniencję muzyki Makaruka.

Trzynaście kompozycji potraktowanych zostało jako pretekst do eksperymentu z rytmem jazzowych, elektroniką. Zespół z Rudy Solskiej brzmi często w tle i dzięki aranżacyjnym, prawie magicznym zabiegom zaczyna wybrzmiewać wielokrotnie nakładającymi się dźwiękami („Czyście radzi”), przestrzennym, prawie operowym głosem solistki („Kołysanka”).

Makaruk tkankę muzyki i tekstu pierwotnego potraktował na podobieństwo romantycznych poetów (Bohdan Zaleski, Mickiewicz z okresu wileńsko-kowieńskiego), jako inspirację, tworzywo dla autorskiej realizacji, syntezy gatunków i tradycji.

Paweł Chmielewski

(Recenzja - miesięcznik "Teraz" nr 108)

Dariusz Makaruk, „Erotyki ludowe”, AKW Karrot Kommando.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz